جراحی پیوند استخوان:

پیوند استخوان به منظور بازسازی استخوان تخریب شده دندان به علت بیماری پریودنتال است. پیوند استخوان زمینه را برای رشد مجدد استخوان و بازگرداندن ثبات به آن‌ها فراهم می‌کند. به این عمل جراحی بازسازی استخوان می‌گویند.
کیفیت و کمیت استخوان فک از جمله عوامل مؤثر در موفقیت طرح درمان ایمپلنت دندان می باشد. از دست دادن استخوان و یا به اصطلاح تحلیل استخوان های نگهدارنده دندان ها منجر به لق شدن دندان ها و در نتیجه از دست دادن دندان ها می گردد. زیرا با تحلیل استخوان، استخوان کافی برای نگهداری دندان ها وجود نخواهد داشت. تحلیل استخوان معمولا به دنبال بیماری های حاد لثه، عفونت های حاد، پوکی استخوان، دیابت نوع دوم و از دست دادن طولانی مدت دندان ها رخ می دهد.
استخوان فک از جمله عوامل موثر در موفقیت طرح درمان ایمپلنت های دندانی می باشد. با توجه به آنکه رشد مجدد استخوان تحلیل رفته امر دشواری می باشد، در حال حاضر متداول ترین روش جهت اعاده وضعیت مطلوب استخوان، پیوند استخوان است. برای این منظور، در درمان ایمپلنت، می توان از روش های مختلفی بهره جست.

جراحی لیفت سینوس:

جراحی لیفت سینوس زمانی انجام میگیرد که ارتفاع استخوان کافی در فک بالا وجود نداشته باشد یا سینوس ها بسیار به لبه استخوان فک نزدیک باشند؛ بنابراین عمل کاشت ایمپلنت را نمیتوان انجام داد. از دست دادن یک یا چند دندان می تواند به تحلیل استخوان منجر شود. اگر دندان برای مدت زیادی جایگزین نشود معمولاً استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان در آن ناحیه وجود نخواهد داشت. سینوس فک بالا ممکن است به استخوان فک بسیار نزدیک باشد بنابراین ارتفاع استخوان فک برای کاشت پایه ایمپلنت کافی نخواهد بود. سایز سینوس در هر فرد متفاوت است و همچنین ممکن است با افزایش سن افزایش یابد.شاید نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس از سینوس باشد تا دندانپزشک بتوانند آناتومی آنرا بررسی کند. همچنین ممکن است از سی تی اسکن خاصی برای بررسی استخوان و سینوس استفاده شود. این اسکن دندانپزشک را قادر می سازد تا به طور دقیق ارتفاع و پهنای استخوان موجود را ارزیابی کرده و نیز از سلامت سینوسهای شما مطمئن شود.

جراحی عقل نهفته :

سومین دندان آسیا یا همان دندان عقل بین سن 17 تا 21 سال رویش میکند. دهان یک فرد معمولی به راحتی 28 دندان از 32 دندان را در خود جای می‌دهد. از آنجایی که دندان عقل آخرین دندانی است که درمی‌آید، غالباً فضای کافی برای رویش این دندان وجود ندارد وبصورت نهفته یا نیمه نهفته در فک باقی میماند وعدم رویش دندان عقل فرد را دچار مشکلاتی خواهد کرد .

مشکلات ناشی از دندان عقل نهفته:

۱-پوسیدگی دندان

۲-ورم و درد لثه و عفونت

۳-به هم فشردگی دندان‌ها

۴-دندان عقل نهفته و تشکیل کیست

بدلایل فوق به افراد توصیه میگردد از سنین رشد دندانهای دائمی هر ۶ ماه به دندانپزشک خود مراجعه نمایند تا در صورت لزوم جهت پیشگیری از عوارض نهفتگی دندان عقل اقدام به جراحی جهت خارج نمودن آن نمایند .