جراحی پیوند استخوان چه موقع انجام میشود

جراحی پیوند استخوان:

جراحی پیوند استخوان به منظور بازسازی استخوان تخریب شده دندان به علت بیماری پریودنتال  انجام میگردد. پیوند استخوان زمینه را برای رشد مجدد استخوان و بازگرداندن ثبات به آن‌ها فراهم می‌کند. به این عمل جراحی بازسازی استخوان می‌گویند.

کیفیت و کمیت استخوان فک از جمله عوامل مؤثر در موفقیت طرح درمان ایمپلنت دندان می باشد. از دست دادن استخوان و یا به اصطلاح تحلیل استخوان های نگهدارنده دندان ها منجر به لق شدن دندان ها و در نتیجه از دست دادن دندان ها می گردد. زیرا با تحلیل استخوان، استخوان کافی برای نگهداری دندان ها وجود نخواهد داشت. تحلیل استخوان معمولا به دنبال بیماری های حاد لثه، عفونت های حاد، پوکی استخوان، دیابت نوع دوم و از دست دادن طولانی مدت دندان ها رخ می دهد.

استخوان فک از جمله عوامل موثر در موفقیت طرح درمان ایمپلنت های دندانی می باشد. با توجه به آنکه رشد مجدد استخوان تحلیل رفته امر دشواری می باشد، در حال حاضر متداول ترین روش جهت اعاده وضعیت مطلوب استخوان، پیوند استخوان است. برای این منظور، در درمان ایمپلنت، می توان از روش های مختلفی بهره جست.

پیوند استخوان چگونه انجام می شود؟

اگر بیمار به پیوند استخوان نیاز داشته باشد، جراح با استفاده ازاستخوان فک خود بیمار، یا از منبعی دیگر (بایومتریال ها) آنرا انجام میدهد. در صورت ناکافی بودن حجم لثه، پیوند لثه با برداشتن مقداری از لثه خود بیمار و اضافه کردن به منطقه مورد نظر انجام می شود.

آیا پیوند زدن استخوان دردناک است؟

درد ناشی از پیوند استخوان از کشیدن دندان بیشتر نیست و برای راحتی بیمار، مرحله پیوند استخوان، با بی حسی موضعی انجام می شود تا احساس درد به حداقل برسد. با از بین رفتن احساس بی حسی، استفاده از داروهای مسکن، برای از بین بردن درد توصیه می گردد.
التیام زخم و موفق بودن پیوند استخوان، بستگی به شرایط بدنی و میزان سلامتی بیمار دارد؛ اما به طور کلی گرفتن پیوند استخوان ۱-۶ ماه به طول می انجامد.

استخوان پر تراکم برای موفقیت کاشت ایمپلنت دندانی بسیار ضروری است؛ زیرا ایمپلنت (فیکسچر) باید با استخوان فک پیوند خوبی برقرار کند. تراکم استخوانی کم مانع از قرار گیری محکم و مناسب ایمپلنت در فک می شود. با کمک پیوند استخوان تراکم و حجم استخوان افزایش می یابد و از موفقیت آمیز بودن مراحل درمانی و التیام، اطمینان حاصل می گردد. زمانی که تراکم استخوانی به میزان مناسب برسد، مرحله اول کاشت ایمپلنت انجام می شود.

تحلیل استخوان معمولا به دنبال بیماری های زیر اتفاق میفتد:

1-بیماری های حاد لثه

2-پوکی استخوان

3-دیابت

پیوند استخوان برای بازگرداندن استخوان های از دست رفته است و رشد دوباره استخوان هایی که از دست رفته اند کار نسبتا دشواریست. در حال حاضر تنها راه برای بازگرداندن کامل استخوان ها، پیوند استخوان می باشد.

نیاز به پیوند استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از اینکه فرد به دندانپزشک مراجعه کرد، با کمک رادیوگرافی، فک مورد معاینه و بررسی قرار گرفته می شود. در این بررسی تراکم استخوان فک، مورد بررسی قرار می گیرد. تراکم استخوان در بیمارانی که چندین دندان خود را از دست داده اند، با مشکلات بیشتری روبرو است. با این شرایط، فرد بیشتر نیاز به پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان پیدا می کند

جراحی لیفت سینوس:

جراحی لیفت سینوس زمانی انجام میگیرد که ارتفاع استخوان کافی در فک بالا وجود نداشته باشد یا سینوس ها بسیار به لبه استخوان فک نزدیک باشند؛ بنابراین عمل کاشت ایمپلنت را نمیتوان انجام داد. از دست دادن یک یا چند دندان می تواند به تحلیل استخوان منجر شود. اگر دندان برای مدت زیادی جایگزین نشود معمولاً استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان در آن ناحیه وجود نخواهد داشت.

سینوس فک بالا ممکن است به استخوان فک بسیار نزدیک باشد بنابراین ارتفاع استخوان فک برای کاشت پایه ایمپلنت کافی نخواهد بود. سایز سینوس در هر فرد متفاوت است و همچنین ممکن است با افزایش سن افزایش یابد.شاید نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس از سینوس باشد تا دندانپزشک بتوانند آناتومی آنرا بررسی کند. همچنین ممکن است از سی تی اسکن خاصی برای بررسی استخوان و سینوس استفاده شود. این اسکن دندانپزشک را قادر می سازد تا به طور دقیق ارتفاع و پهنای استخوان موجود را ارزیابی کرده و نیز از سلامت سینوسهای شما مطمئن شود.